Här får du lite hjälp om hinder!

Kaninen måste kunna gå i sele eller koppel innan du börja träna att hoppa med den. För att den ska bli van vid att ha koppel/sele på sig är det viktigt att kaninen får bestämma själv i början var den vill gå. Med tiden kommer du att se att du kan styra din kanin via kopplet och då är det dags att börja träna. Kaninen ska inte bli tvingad till att hoppa över hinder utan det ska ske av fri vilja. Det är viktigt att din kanin trivs med dig som ägare när ni ska testa er på kaninhoppning, eftersom den då kommer ha det lättare för att lära sig och den kommer ha roligt tillsammans med dig.

Kaninen kan bli ganska trött om man kör på för hårt. 5-10 minuter brukar vara lagom att träna med den åt gången. När kaninen gör något som är rätt kan du berömma den med att klappa den och då kommer den tycka det är roligare också.

När du ska börja träna med din kanin ska du börja med låga hinder (ca 5-10cm höga). Sådana kan du bygga av kartong eller plastbommar men tänk på att de måste vara lätta att riva ner. Skulle kaninen fastna i hindret när den hoppar kan den skada sig om hindret inte faller ner. När du byggt upp två hinder med ca 1.5-2meters avstånd, kan du placera din kanin en meter från första hindret. Låt kaninen gå fram och lukta och utforska hindret innan ni sätter igång. Går kaninen från platsen får du sätta tillbaka den framför hindret för att markera att den enda vägen därifrån är att ta sig över hindret. Skulle kaninen fortfarande inte hoppa över det kan du försiktigt putta lite på kaninens bakdel så den förstår att den ska framåt.

Fortsätt så tills kaninen hoppar över hindret självmant. Därefter kan ni fortsätta till nästa hinder och när kaninen tagit sig över båda hindren utan problem kan du bygga upp fler hinder. Du kan också höga hindren lite men bara 5cm åt gången. Tänk även på att du ska hålla dig bakom och inte framför kaninen när du hoppar med den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0